Using business games in administration teaching: A case study of the entrepreneurial Matrix Game
Uso de jogos de empresa no ensino de administração: Um estudo de caso do jogo Matriz Empreendedora
Palavras-chave:
Business Games, Entrepreneurial Matrix Game, EntrepreneurahipResumo
Business games, also known as business simulation games, are educational tools used in teaching business administration that simulate real-life business scenarios. They provide a controlled environment for students to practice decision-making, problem-solving, and critical thinking skills in a risk-free environment. In this article we applied the Entrepreneurial Matrix Company Game to a sample group of undergraduate business students. This game is a learning methodology that simulates the step-by-step creation of a new business model in a controlled environment. It is an interactive tool that allows participants to experience different situations and challenges that may arise when opening a new business. Our objective was to identify the importance of such a tool for entrepreneurial motivation, and at the end of this research we identified that the company game Matriz Empreendedora can help identify potential obstacles and opportunities, allowing student-entrepreneurs to better prepare themselves to launch a new business.
Downloads
Referências
ARAÚJO, J.C.L., FURTADO, C.A.A., COSTA, R.A.T.; A Importância dos Jogos de Empresas na formação profissional e na tomada de decisão em micro e pequenas empresas à Perspectiva dos acadêmicos do curso de Administração da UNIFAP. Revista Portuguesa de Gestão Contemporânea, v.1, n.2, p.01-17, Agos./Dez. 2020.
ARRUDA, Inamara. Qual Seu Estilo de Aprendizagem? Disponível em: https://s3-sa-east-1.amazonaws.com/ciiafm20-public/ebooks/Qual_Seu_Estilo_de_Aprendizagem-INAMARA_ARRUDA.pdf, vidualizado em:21/06/2024.
COSTA, Robson Antonio Tavares. PASTANA, Sheila Trícia Guedes. Jogos de empresa simulados como ferramenta de formação de empreendedores. Revista de Administração Geral. v.1, n.1, p.1 - 22, jan. /Jul. 2015.
DALONGARO, Roberto Carlos, ENVALL, Marisa Fernades de Oliveira; SOUTO, Augusto José Pinto; ASSMANN, Rita de Cássia Lreite Machado. Inovação no modelo de gestão para micro e pequena empresa. Revista Gesto, v. 2, n. 2, jul. /Dez. 2014. Acesso em 10 junho 2023.
DANIELSKI K, Lenise do; PRADO, ML; DE LIMA, MM; SILVEIRA, KEMPFER S; SELPA, Heinzle MR; PEDROSO, Canever B. Contexto da sala de aula: estratégias de ensino e aprendizagem para uma educação para cidadania global na enfermagem. Rev. iberoam. Educ. investi. Enferm. v. 9, nº4, p. 6-15, 2019.
DANTE, Pinheiro Martinelli. A utilização dos jogos de empresas no ensino da administração. Revista de administração, São Paulo, v.23, n.3, p. 24-37, julho / setembro, 1998
GAUTÉRIO, Vanda Leci Bueno; RODRIGUES, Sheyla Costa. Os Ambientes de Aprendizagem possibilitando transformações no ensinar e no aprender. Rev. bras. Estud. pedagog. (online), Brasília, v. 94, n. 237, p. 603-618, maio/ago. 2013.
GOTTFRIED, Francine Sacchis. Bernard, Giliane. O Ensino de Empreendedorismo através de Jogos de Empresa: a modelagem do jogo "cinema". Revista Renote, v. 5, n. 2, 2011. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/renote/article/view/14209. Acesso em 16 de maio de 2023.
HEINZ, Douglas; DOMINGUES, Maria J. C. de Souza; PARISOTTO, Iara Regina dos Santos. Uso de Simuladores Empresariais no Ensino de Administração: Relatando a Experiência e Avaliando os Resultados. Rev. Inter. Educ. Sup.. Campinas, SP, v.9, 1-16. 2023.
LIMA, Suryam Guimaraes e NAGEM, Ronaldo Luiz. Análise de estudos brasileiros sobre Jogos de empresas na Educação Corporativa. Revista Internacional de Tecnologías en la Educación v. 3, n. 2, 2016.
MARQUES, Humberto Rodrigues; CAMPOS, Alyce Cardoso; ANDRADE, Daniela Meirelles, Zambalde, André Luiz. Inovação no ensino: uma revisão sistemática das metodologias ativas de ensino-aprendizagem. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 26, n. 03, p. 718-741, nov. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-40772021000300005
MEC. Área de formação pessoal e social / OCEP – SGE, 21 de junho de 2023, disponivel em: http://www.dge.mec.pt/ocepe/index.php/node/41
MELLO, Elizabeth Marino Leão de, DAMASCENO, André Luiz Tavares e BERNARDO JUNIOR, Ronaldo (2018): Utilização de Jogos empresariais como prática pedagógica de ensino- aprendizagem em gestão: Um estudo exploratório, Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo, fevereiro, 2018. Disponível em: //www.eumed.net/2/rev/atlante/2018/02/jogos-empresariais-ensino.html //hdl.handle.net/20.500.11763/atlante1802jogos-empresariais-ensino
MENDES, Léia Laura Souza; MONTEIRO, Edenar Souza; RIOS, Alessandra Cristina; HUFFEL, Roberta da Silva Stefani; TEIXEIRA, Fabyanne Akemi Nagasawa; LEITE, Sanielle Augusta Amorim Pereira; SILVA, Flávia Mara Feitosa da. Estratégias de Ensino-aprendizagem nas salas ambientes. Revista Educação Pública, Rio de Janeiro, v.22, nº3, 25 de janneiro de 2022. Disponível em: http://educação publica.cecierj.edu.br/artigos/22/3/esdtrategias-de-ensino-aprensizagem-nas-salas-ambientes
MOTTA, Gustavo da Silva, MELO, Daniel Reis Armond de, PAIXÃO Roberto Braileiro. O jogo de empresas no processo de aprendizagem em administração: o discurso coletivo de alunos. RAC, Rio de janeiro, v.16, n.3, art.1, p. 342-359, maio/Jun. 2012. Disponível em: http://anpad.org.br/rac
NILSEN, Gabriela Fernanda; ARAÚJO, Rafaela; LEITE, Bianco Gallazzi da Silva; CORRER, Ivan. Metodologia de aprendizagem ativa: o uso de jogos de empresas como facilitador no processo de aprendizagem, motivação, envolvimento e percepção da prática. Xxxix encontro nacional de engenharia de producao “Os desafios da engenharia de produção para uma gestão inovadora da Logística e Operações” Santos, São Paulo, Brasil, 15 a 18 de outubro de 2019.
NÚÑEZ MOSCOSO, J. Os métodos mistos na pesquisa em educação: rumo a um uso reflexivo. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 47, n. 164, p. 632–649, 2017. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3763. Acesso em: 22 jun. 2024.
PETERS, Vincent; KASTEREN, Bart Van. How to run a business. The management game Lumière as a teaching tool for undergraduate students of business administration. Paper to be presented at the 30th Annual Conference of the International Simulation and Gaming Association (ISAGA) 12-16 July 1999 in Sydney, Australia. DOI:10.13140/2.1.5165.3764.
PRETTO, Fernando; FILARDI, Fernando; PRETTO, Cristine de. Jogos de empresas: uma estratégia de motivação no processo de ensino e aprendizagem na teoria das organizações. Estratégia e Negócios, Florianópolis, v. 3, n. 1, jan./jun. 2010.
PRODANOV, Cleber Cristiano. FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do Trabalho Científico: Métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013. ISBN 978-85-7717-158-3. Acesso em: <http://www.feevale.br/institucional/editora-feevale/metodologia-do-trabalho-cientifico---2-edicao>. Acesso em 10 jun. 2023.
SANTOS, Robertovatan dos. "Jogos de empresas" aplicados ao processo de ensino e aprendizagem de contabilidade. Rev. contab. finanç. v.14 n.31. Abr 2003. Disponívrel em: https://doi.org/10.1590/S1519-70772003000100006
SANTOS-SOUZA, Humberto Reis dos & OLIVEIRA, Murilo Alvarenga. O uso de jogos de empresas em diferentes níveis. Administração: Ensino e Pesquisa. Rio de Janeiro, v. 20, n.1, p.147–183 jan/abr 2019.
SILVA E SANTOS, Marcello; RIBEIRO ANDRADE, Marcos Antonio; ROMÃO, Leticia Souza, GONÇALVES, Maristela. A Teoria dos Jogos Empresariais como Estratégia de Ensino Aprendizagem nos Cursos de Administração de Empresas,Revista Práxis, ano VI, n. 12, p. 117-129. Dezembro de 2014 ISSN online: 2176-9230 | ISSN impresso: 1984-4239
SILVA JUNIOR, Severino Domingos da. COSTA, Francisco José. Mensuração e Escalas de Verificação: uma análise comparativa das Escalas Likert e Phrase Completion. Revista Brasileira de Pesquisas de Marketin, Opinião e Mídia. 2014 Disponível em: . Acesso em 19 jun. 2023.
SILVA, Mônica Ribeiro da. Educação e a formação do cidadão. Educ. rev. v. 11, Dez, 1995.
SILVA, Sheila Serafim da; OLIVEIRA, Murilo Alvarenga; MOTTA, Gustavo Da Silva. Jogos de Empresas e Método do Caso: Contribuições ao Processo de Ensino e Aprendizagem em Administração. Administração Ensino e Pesquisa. v.14, n.4, p.677-705. Dezembro 2013. DOI:10.13058/raep.2013.v14n4.52.
SILVA, Sheila Serafim da; OLIVEIRA, Murilo Alvarenga; MOTTA, Gustavo da Silva. Jogos de empresas e método do caso: contribuições ao processo de ensino e aprendizagem em administração. Administração: Ensino e Pesquisa. Rio de Janeiro, v. 14 n. 4 p. 677–705 out nov dez, 2013.
SOUSA, Paulo Roberto Belomo de. LOPES, Paulo da costa. Jogos de negócios como ferramentas para a construção de competências essenciais as organizações. In: VII SEMEAD,7.,2004, Anais… São Paulo: USP, 2005.
SOUZA, Thatianny Martins Pinto de; CARDOSO, Ana Maria Pereira. Diretrizes de Interface para Jogos de Empresas. DataGramaZero. Revista de Informação v.13, n.6, dezembro, 2012.
TORO-DUPOUY, Luis. Business Games the Learning by Doing Tool for Business Management. European Distance and E-Learning Network Annual Conference (EDEN) 2014 Annual Conference. University of Zagreb, University Computing Centre – SRCE Zagreb, Croatia.
VERGARA, Walter Roberto Hernández; YAMANARI, Juliana Suemi. Jogo de Empresas: um modelo para a gestão da produção R. Gest. Industr., Ponta Grossa, v. 13, n. 2, p. 37-56, jun./ago. 2017.
ZANELLA, Liane Carly Hermes. Metodologia de pesquisa. Florianópolis: Departamento de Ciências da Administração/ UFSC, 2013. Bibliografia: ISBN: 978-85-7988-111-3 Disponível em: < https://uab.ufsc.br/administracao/>. Acesso em 10 de jun. 2023.