Sightlines of the scene: the degree zero of costume in the fractal body performance
Visualidades da cena: o grau zero do figurino na performance corpo fractal
Palavras-chave:
Degree zero of costume, Performance, Fractal bodyResumo
The present article aims to discuss the creation of costumes as the materiality of the body in performance, based on the flowing materials that pass through the body during performance. The artistic vanguards that occurred in the early 20th century serve as inspiration for the performative project Fractal Body, which utilizes a cartographic methodology based on the post-structuralist studies of Deleuze and Guattari. As a result, it is noted that at the degree zero of costume, all matter is matter for becoming, unstable, therefore, unformed, made of free and ungraspable intensities. In the poetic visuality of the scene, costumes act as forces and present instead of representing.
Downloads
Referências
ARTAUD, Antonin. Para acabar de vez com o Juízo de Deus / O teatro da crueldade. Tradução de Luiza Neto Jorge e Manoel João Gomes. Lisboa: & etc., 1975.
BARTHES, Roland. O neutro: Anotações de aulas e seminários ministrados no Collège de France, 1977-1978. Tradução de Ivone Castilho Bennedetti. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
CORTINHAS, Rosângela. Figurino: um objeto sensível na produção do personagem. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-graduação em Artes Cênicas. Porto Alegre: UFRGS, 2010. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/27280?locale-attribute=es&show=full. Acesso em: 23 abr. 2024.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Vol. 1. Tradução de Aurélio Guerra Neto e Celia Pinto Costa. São Paulo: Editora 34, 1995.
DINIZ, Carolina de Paula. Vestíveis em Fluxo: investigação das materialidades na produção do corpo/artista contemporâneo. Revista Brasileira de Estudos da Presença, Porto Alegre, v. 7. n. 2, p. 382-406, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbep/a/Bd8txckCsHpZxTxqShwgYbB/ Acesso em: 11 abr. 2024.
GLUSBERG, Jorge. Arte da performance. Tradução de Renato Cohen. 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 2013.
GOLDBERG. Rose Lee. A arte da performance: do futurismo ao presente. Tradução de Percival Panzoldo de Carvalho. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
HOFFMANN, Ana. Fiapos, retalhos (e sobras) para possíveis entrelaçamentos entre figurino e moda na construção dos corpos performáticos contemporâneos. In: VIANA, Fausto; MUNIZ, Rosane (org). Traje de cena: diário de pesquisadores. São Paulo: Companhia das Letras, 2012. p. 169-181.
HOFFMANN, Ana Cleia Christovam. Grau zero do figurino: aprender na d’obra. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Educação, Programa de Pós-graduação em Educação. Porto Alegre, 2021.
KANDINSKY, Wassily. Do espiritual na arte: e na pintura em particular. Tradução de Álvaro Cabral e Antônio de Pádua Danesi. São Paulo: Martins Fontes, 1996.
KIRBY, E. T. The Mask: abstract theatre, primitive and modern. The Drama Review (TDR), New York, MIT Press, v. 16, n. 3, Sep. 1972, p. 5-21.
LAPOUJADE, David. Deleuze, os movimentos aberrantes. Tradução de Laymert Garcia dos Santos. 2. ed. São Paulo: n-1 edições, 2017.
LAUTENSCHLAEGER, Graziele. Bauhaus imagem e espaço: Oskar Schlemmer e Moholy-Nagy. São Paulo: Escola de engenharia de São Carlos, 2007.
LUPTON, Ellen; MULLER, J. Aboot. ABC da Bauhaus. São Paulo: Cosac & Naify, 2008.
MUNIZ, Rosane. Vestindo os nus: o figurino em cena. Rio de janeiro: Editora Senac Rio, 2004.
NERÉT, Gilles. Malevich. Germany: Taschen, 2003.
PEREIRA, Dalmir Rogério. Ensaiando sobre traje de cena e moda. Rio de Janeiro: Colóquio de Moda, 2012. Disponível em: https://www.coloquiomoda.com.br/anais/Coloquio%20de%20Moda%20-%202012/GT09/COMUNICACAO-ORAL/102910_Ensaiando_sobre_trajes_de_cena.pdf Acesso em: 21 abr. 2024.
RAMOS, Adriana Vaz. O design de aparência de atores e a comunicação em cena. Tese (Doutorado em Comunicação e Semiótica) – Pontíficia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, 2008. Disponível em: https://tede.pucsp.br/bitstream/handle/5133/1/Adriana%20Vaz%20Ramos.pdf Acesso: 24 abr. 2024.
RIBEIRO, Ana Carolina. O traje de cena e as manifestações performáticas vanguardistas no início do século XX. Revista Dobras, v. 12, n. 26, p. 15-32, 2019.
SCHLEMMER, Oskar. Triadisches Ballett, 1926. Bauhaus Moviment, Triadisches Ballett by Oskar Schlemmer, 2021. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=wvzoxKI6lEM&t=113s. Acesso em: 24 abr. 2024.
SILVA, Ipojucan Pereira. Mascaramento Espacial: um processo criativo envolvendo a espacialidade corporal do ator. VII Jornada Latino-Americana de Estudos Teatrais. Udesc: Blumenau, 2014. Disponível em: https://www.publionline.iar.unicamp.br/index.php/abrace/article/view/2094/2194 Acesso em: 29 abr. 2024.
SILVA, Leonardo Batista da; POZZI, Marion Divério Faria. Vídeo Mapping: Ressignificando o olhar sobre o Design Cenográfico. In: SOARES, Leônidas Garcia; POZZI, Marion Divério Faria (org.). Design cenográfico: a cenografia em pesquisa. Vol. 1. Porto Alegre, Marcavisual, 2021.
TADEU, Tomaz; CORAZZA, Sandra. ZORDAN, Paola. Linhas de Escrita. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.
VIANA, Fausto. Figurino teatral e as renovações do século XX. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2010.
VIANA, Fausto. O traje de cena como documento. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2015.
VIANA, Fausto. Traje de Cena contemporâneo – o que é? In: VIANA, Fausto; MOURA, Carolina Bassi de (orgs). Traje de cena, traje de folguedo. São Paulo: Estação das letras e cores, 2014. p. 17-31.
VIANA, Fausto; VELLOSO, Isabela Monken. Roland Barthes e o traje de cena. São Paulo: ECA-USP, 2018. p. 29-30.
VISNADI, Débora. Kandinsky, Malevich e Mondrian: concepção rítmica no surgimento da arte abstrata. Revista Artes Visuais, v. 24, n. 40, p.01-18, 2019.