Dialogic teaching practice as a decolonial strategy in visual arts and design

A prática dialógica do ensino como estratégia decolonial nas artes visuais e no design

Autores

Palavras-chave:

Visual Arts, Design, Teaching, Printmaking, Decoloniality

Resumo

Based on a dialogic teaching practice that takes into account the student's context and knowledge while encouraging their autonomous stance, we propose a reflection stemming from classroom experiences in the courses of Printmaking 1 and Workshop on Models and Materials within the Visual Arts and Design programs at the Federal University of Rio Grande do Norte. Drawing from these experiences and engaging in dialogue with the thoughts of Paulo Freire, Ana Mae Barbosa, Boaventura de Sousa Santos, and Catharine Walsh, we move forward to propose a decolonial teaching approach.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

BARBOSA, Ana Mae. CUNHA, Fernanda Pereira da (Orgs.). A abordagem triangular no ensino das artes e culturas visuais. São Paulo: Cortez, 2010.

BUTI, Marco. A gravação como processo de pensamento. In: BUTI, Marco; LETYCIA, Anna (Orgs.). Gravura em metal. São Paulo: EDUSP, 2015.

ESCOBAR, Arturo. Autonomía y diseño: la realización de lo comunal. Popayán: Universidad del Cauca. Sello Editorial, 2016.

ESCOBAR, Arturo. Contra o terricídio. N-1 Edições. 2020.

FREIRE, Paulo. Ação cultural para liberdade e outros escritos. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

LAMPERT, Jociele. Deambulações sobre a contemporaneidade e o ensino das artes visuais e da Cultura visual. In: BARBOSA, Ana Mae. CUNHA, Fernanda Pereira da (Orgs.). A abordagem triangular no ensino das artes e culturas visuais. São Paulo: Cortez, 2010 p. 443-453.

LUPTON, Ellen. Intuição, ação, criação: Graphic Design Thinking. São Paulo: Gustavo Gili, 2013.

MACHADO, Regina Stela. Sobre Mapas e Bússulas: apontamentos a respeito da abordagem triangular. In: BARBOSA, Ana Mae. CUNHA, Fernanda Pereira da (Orgs.). A abordagem triangular no ensino das artes e culturas visuais. São Paulo: Cortez, 2010 p. 64-79.

MOURA, Sabrina. Arqueologia da Criação. Santana do Parnaíba: Vasto, 2022.

OLIVEIRA, Lorena Gomes Torres. Design Decolonial: Contribuições ao pensamento crítico e projetual no ensino de design no Brasil. Lisboa : FA, 2022. Tese de Doutoramento.

OSTROWER, Fayga. Criatividade e Processos de Criação. Rio de Janeiro: Ed. Vozes, 2014.

PAZ, Octávio. El uso y la contemplación. Revista de Camacol, v. 11, n. 1, p. 120-125, 1988.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Para uma sociologia das ausências e uma sociologia das emergências. Revista Crítica de Ciências Sociais, Coimbra, v. 63, p. 237-280, out. 2002.

TAVORA, Maria Luisa Luz. Mesa-redonda pública: ideias sobre a gravura brasileira, 1957/1958. INTERFACES Revista do Centro de Letras e Artes da UFRJ. Rio de Janeiro, vol. 1 s. 1 p. 41-53, 1995.

WALSH, Catharine. Pedagogías decoloniales: prácticas insurgentes de resistir, (re) existir y (re)vivir. Tomo I. Quito, Ecuador: Ediciones Abya-Yala, 2013.

WALSH, Catharine. Lo pedagógico y lo decolonial: entretejiendo caminos. Quito: Qurétaro, 2014.

Downloads

Publicado

2023-10-11

Edição

Seção

Articles